Allmänt

Barkennappet 

Lördagens pass på Bergviken hade satt sina spår och man var skapligt sliten när man rullade ur sängen. Vi kom oss iaf iväg till Barken om än lite sent. Tacksamt att städning ingick i priset så vi kunde bara stänga dörren och sticka. Eftersom beslutet om att åka på helgens tävlingar togs sent hade man inte hunnit läsa på ordentligt. Fokus hade legat på Bergviken och Kilaforsnappet. Det straffade sig idag… hade inte tänkt att gå så långt. Min plan var att börja fiska runt 3 km från starten. Väl på sjön flöt det på fint och helt plötsligt var klockan några minuter över 10 och man var drygt 4 km från starten?! Vek av och in i en fin vik och började fisket. Inte ett liv. Där va 3 man till inom synhåll och ingen fick nåt. Ett så fint område och inte en fisk var otroligt märkligt. Efter kanske 40 min och 2 abborrar i lådan gick jag för plan B. Nästa vik ca 1-1,5 km norrut. Började gå, och jag gick, å gick… hittade lixom inget som såg bra ut och det stämde inte riktigt med den kartbild jag hade i huvudet. Rätt som det var så visste jag inte vart jag var. Tog fram mobilen och kikade på kartan. Där stod jag, nästan 8 km från starten! Tanken på att fortsätta in bland öarna for genom huvudet men jag såg att Jonas Back rörde sig flitigt framför mig och försvann bakom en större ö så jag vände. Ville inte riskera att träffa på massa fisk så långt från starten för då hade jag nog aldrig orkat gå hem. Fiskade mig hemöver med 3 fiskar i lådan. Helt sjukt att det kan vara så sterilt över en så lång sträcka, på så olika nivåer. Hittade tillslut in i en vik som nog hade mer öppet vatten istället för is med alla borrhål och där bar flera gubbar tungt… satte mig bakom Stange i ett gammelhål och äntligen! Efter 4h och kanske 15 minuter började det nappa lite. Här fick jag ihop totalt 67 fiskar och 1,8 kg. Det räckte naturligtvis ingenstans då Jonas G. bärgade segervikten på 10,7 kg. Dagens formbesked var Leijon som fick näst sista pris på 2,1 kg och Andersén slutade 10a på skapliga 3,9 kg. Jag förstår fortfarande inte hur det kunde vara så tomt på fisk på alla de fina områdena som jag och minst 3-4 man till fiskade på. Otroligt knepig sjö… men nästa gång!

Nu blir det nog lugnt fram till SM på Burträsk. Planer skall smidas och grejer ska trimmas. Sen har jag några dagar av återhämtning framför mig… ryggen mår inte bra och jag måste justera den där VIM-lådan en aning. Fästet till axelremmarna, dom nedre, har ätit sig in i ryggen. Där måste det till extra vaddering…

 

Fantastiskt vårväder och det är dom här dagarna man drömmer om. Då gör det inte lika mycket om fisket slår slint…

 

Vi fick en hel timme i ingångstid och det är uppskattat på en 5-timmars…

Härlig blankis om än lite ojämn på toppen. Det sliter lite på fötterna…

Vi var 6-7 stycken som chansade och tog en långpromenad. Det var ett dumt beslut…

Stange gnetade på i gamla hål sista timmen och slutade 7a har jag för mig…

Här sitter Jonas, dagens totalsegrare, och solar sig…

Ellen Jonsson segrade i ÄDV…

Leijons prispengar brände i fickan så Patric fick i uppdrag att leta upp första bästa matställe. Det blev en E20 Road Kill, 180 gr Angus-burgare…

Kommentera

