Allmänt

Norrdonsnappet och påskfiske

Har landat i stugan på campingen i Strömsund tillsammans med Bertilsson och Sven-Åke. Det var en omtumlande dag igår… målsättningen med hela resan var att försöka knipa några poäng i PSC. Uppladdningen var knappast den bästa med 14 timmar bakom ratten och drygt 2 timmars sömn på det… men det gick vägen! Planeringen började egentligen före SM och utan vägledning från några av tävlingspimplingens absoluta profiler hade jag sannolikt inte lyckats. Martin på Pimpelsport bjöd storartat på sina erfarenheter från sjön och Benny Påven Jansson visade att han besitter teoretiska kunskaper få förunnat! (Det sägs att han fick smeknamnet på just Norsjön). Fisket fick jag dock lösa på egen hand. Rykten sa att det område jag tänkte starta på erbjöd mestadels abborre. Förvånad blev jag när min första fiskkontakt va en mört. Växlade om och lyfte kanske 2 kg mört i det hålet, mitt nionde hål för dagen. Fortsatte med mörtkontakter men jagade vidare, det va ju abborre som gällde och inte 15-grams mörtar. Lämnade flera hål med mört som jag tyckte inte höll måttet. Hade kanske skrapat ihop 4-5 kg mört efter halva tiden och bytte område. Kastade bort en timme på alldeles för små abborrar i jakten på deras större kusiner och vände tillslut tillbaka till området där jag startade. Gräset va inte grönare den här gången… Fick igång mörten i mina gammelhål och lyckades knipa en bonusabborre sekunden innan slutskottet small. Lite besviken över innehållet i konten samtidigt som jag kände att jag inte kunde ha gjort mer. Hade verkligen slitet och bokstavligt talat gått på knä det sista då isen säkert var närmare 90 cm. Trodde jag hade drygt 7 kg vilket normalt sett inte räcker långt på Norrdonsnappet men när vågen visade på hela 9387 gr hoppade jag till av överraskning! Långt över vad jag trodde på vägen in. Vid prisutdelningen visade det sig att jag klarade poängen i PSC med minsta möjliga marginal (20 gr från 11-platsen). Aldrig någonsin har en tiondeplats varit så fantastisk! Det kommer att bli en spännande tävling på Vikinganappet på söndag. Det är sista deltävlingen i PSC. 

Idag avverkades dom två första tävlingarna i påskpimpeln. På Sjöbodaviken var det svårfiskat och tyngsta påsen landade på ca 2,5 kg. Jag vet inte om det va Dyberg eller Tommy Lång som hade tyngst, det va en gramstrid där. Gramstrid blev det däremot inte på kvällstävlingen då Jesper smällde in 14 kg på två timmar, tvåa blev knoppen på 8,4 kg och trea jag själv på 5,8 kg. 

Hoppas prognosen stämmer för då kommer minusgraderna inatt. Och dom behövs. Dagens ihållande regn har gjort isarna här uppe ordentligt mjuka och ”mösiga”. Fortsätter det såhär är isfisket över på någon dag. Men det får vi inte tro. 

Sekretariatet på Norrdonsnappet…

45 min i utgångstid gjorde att många kunde ta sig ganska långt…

Startfältet bakom mig på väg ut på Norsjön…

Dagens sista fisk. Den gjorde många placeringar och jag tror inte den va ensam…

Leif Ekman segrade på 11,7 kg…

Några fiskar från Sjöbodaviken och första tävlingen i Åke-cupen…

Kvällstävlingen blev en fin avslutning på dagen…

121 fiskar men tyvärr alldeles för dåligt snitt. Jesper hade ca 150 som vägde 14 kg…

Jesper och Knoppen hittade en fläck med mört som nappade hysteriskt…

Kvällstävling på Gårdsvattnet…

Kommentera

