Allmänt

Påsken 2017 – Jämtland

Då var årets påskfest över för den här gången. Summerar in totalt 13 tävlingar av olika grad samt ett kortpass utom tävlan. 278 mil i bilen och 3 olika stugor har avverkats och tankarna inför nästa års påsk är redan igång, klart man ska tillbaka! Nästan så man funderar på att starta nästa år med en tredagars uppe i Norsjö innan man far ner till Strömsund…?! Att vädergudarna återigen var på pimpelfiskarnas sida kan vi bara tacka och ta emot. Flödande sol från en oftast blå himmel har lagt grunden till en pimpelbränna utan dess like.

Resan började ju med Norrdonsnappet vilket finns i ett tidigare inlägg här under. Direkt efter den tävlingen stack jag ner till Strömsund. Vi fiskade Åke-kulor på förmiddagarna med gubbarna från Sjöboda och sen kvällstävlingar med Ulriksforsarna. Kvällstävlingarna var endast 2-timmars men räckte gott till. Jesper vann exempelvis den ena kvällstävlingen på över 14 kg! Tävlingen på Vikfjärden blev väl inte så bra för egen del som jag hade hoppats på. Hittade en del mört mot slutet och sista hålet var det fullt ös i men tyvärr var tävlingen över innan jag hann fiska klart. Andersén vann på 13,4 kg och hade en bonusfisk i form av en id på ca 1,5 kg. Bertilsson blev 7a med sina 8,9 kg och jag 13e med 7,9 kg bland 72 seniorer. Inför tävlingen på Sporrsjön var man taggad. Planen var att ta sig längst bort i andra delen av sjön men den planen reviderades efter några kilometer. Jag insåg att eliten från både Norge och Sverige hade samma plan och stannade därför på ett område som tidigare år levererat bra fiske. Dessutom var vi endast 6-7 personer här. Men som vanligt på den där Sporrsjön för min del gick det käpprätt åt skogen! Hela det stora grundområdet var mer eller mindre sterilt… kanske man kunde lurat en del ströfiskar om man gnetat men jag drog därifrån. Hittade egentligen aldrig på nåt fiske förutom ett litet mörtstim mitt ute i sjön som delades på säkert 10 personer. Hamnade i utkanten av den här fläcken och det blev snart sönderfiskat. Fick väl ihop 5-6 kg totalt men vad är det mot vinnaren, Sonny Wibergs, 32,4 kg?! Nästa gång tror jag nog att Sporrsjön kommer att vara givmild mot mig…

Lördagens tävling skulle avgöras på Gåxsjön. Dessutom en 5-timmars. En otroligt spännande sjö som håller riktigt stora abborrar. Men precis som tidigare i veckan verkade abborrarna inte vara direkt på hugget. Jag gick till ungefär samma område som jag fiskat tidigare med en lite mindre förflyttning mot ett ställe jag sett dom få fina fiskar förut. Tyvärr Livlöst. Såg två fiskar komma upp på hela första timmen men till slut hade vi ringat in en liten fläck med fisk. Mestadels mört. Thomas ”RM” sa att det brukar tas nån kilosfisk bland mörtarna… och inte långt efter small det till i grejerna och jag lyckades lirka upp en fin bonusabborre på 1172 gr! Det kändes som att jag fiskade ganska lika med Thomas de första tre timmarna men så gjorde jag en chansning bland gammelhålen vilket endast resulterade i 15 st 20-grammare under timme fyra. Thomas däremot lyckades bättre och fick nog ihop ett par kilo den timmen. Sista timmen satt vi tillsammans och jag har för mig att jag fick 85 fisk sista timmen mot Thomas 90. Han fick dock ingen bonus men slog mig med ca 1,5 kg så det var hans timme 4 som blev avgörande oss emellan. Jag tror att Thomas slutade på 3e plats med nästan 9 kg. Vann gjorde Sandaredspöjken Peter Teittinen på 10,3 kg! Bertilsson fiskade återigen bra och slutade på en 5e plats och jag själv blev 10a på en bit över 7 kg.

Det var så dags för resans viktigaste tävling – Vikinganappet och finalen i PSC. Jonas hade hittat dit så det blev verkligen en avgörande strid om segern i pimpelfiskets elitserie. Min plan var att testa ett för mig nytt område men som jag visste hade levererat flera gånger tidigare. Jonas med flera hade nästan samma planer och det var ett gäng på närmare 10 personer som togs sig långt upp på sjön. Till mitt och några andras stora förtret så var det område jag skulle fiska på redan sönderborrat?! Hål överallt, ute på sjön, inne i vassen, längs med kanterna… Martin gjorde rätt som fortsatte, själv blev jag kvar med Thomas ”RM”. En riktigt trög start gjorde att planerna om seger började grusas men efter en timme började det nappa lite och Thomas sa att fortsätter det såhär så når vi nog fan 10 kg! Vi matade på men insåg tillslut att det håller inte. Såg att Rehnman och ett par till kom tillbaka, dom hade tyvärr bommat helt den här gången. Kanske att fisket var dåligt överallt? Jag och Thomas började fiska oss hemåt och hittade Jonas och Erik S. i en vik bakom oss. Erik sa att han hade runt 6 kg och Jonas betydligt mer. Ridån gick ner… jag hade kanske 5 kg. Nu va det kört. Energin rann ur kroppen… men med kvarten kvar fick jag ett par skapliga fiskar och Thomas började dirigera. Som värsta coachen pekade han och jagade på – Tre hål till hinner du! Borra där! Jag borrade och lyfte snabbt flera fina fiskar. Såg att Jonas och Erik mer eller mindre satt och solade på sina skryllor. Thomas packade ihop och sa att han skulle dra men du hinner ett hål till – Borra där!! Skrek han och pekade på en ny öppning inne i vassen. Jag borrade och lyfte än 3-hektos innan Thomas drog iväg. Jag hann med några fiskar till men med kanske 6 minuter kvar vågade jag inte fiska längre utan packade ihop. Vilket misstag! Hade gott om tid på mig in i land och det visade sig att Jonas hade 8,3 kg och jag fick ihop skapliga 7,8 kg. Tyvärr slutade jag på en 11e plats totalt (9a i HS). Hade jag haft 3 hg till hade jag passerat både Strengelsrud och en damveteran och slutat 9a totalt och tagit hem PSC. Det grämer mig… förbannat. Hade jag fiskat några minuter till som Thomas manade på mig att göra hade jag löst det. Orken att ta sig in i land i tid fanns ju där. Men om man vänder på det så har Jonas haft mer än mig på alla dom tre tävlingar vi fiskat på samtidigt. Han gjorde det bättre och ska således också vinna. Jag är ändå otroligt glad och tacksam för alla som har hejjat på och den support jag har fått. Det känns faktiskt som en stor seger i sig! Vann tävlingen totalt gjorde suveräne Martin Södergårds på fina 12,1 kg. Hans tredje seger i Vikinganappets historia… Tyvärr var inte den här söndagen min dag, trots att det var min födelsedag. På kvällstävlingen åkte jag dit med ett drygt hekto mot Jesper på Binnsjön. Jesper vann på 8,1 kg och jag slutade 2a på 8 kg. Läs även Eriks summering av påsken på Pimpelsport.

Det har varit en av de bättre säsongerna för egen del. Tyvärr lite för dåliga isar på hemmaplan men nästa år kör vi igen även om våra isar inte är dom bästa. Det är kul och oerhört lärorikt att vidga sina vyer och möta bra motstånd på nya vatten. Tack till alla som orkar läsa och alla fantastiska människor på isarna runt om i landet. Vi ses nästa vinter!

Resultat Ulriksforsarna – Resultat Sundsjöfiskarna Vikinga samt Binnsjön

En liten modell av en Jämtlandsborre…

Tommy på Fyrsjön i ett härligt vårväder…

Bertilsson poserar med en av sina bättre fiskar den här dagen. Han fiskade hem en 3e plats på den här kulan har jag för mig med nästan 7 kg…

Mina lagkamrater på Åke Bolanders Fiskmåstävling. En tävling som gick ut på att sno fisken av andra lag. Vårat lag vann…

Testade djupfiske under ett fripass vilket resulterade i några skapliga fiskar…

Satt väl inge vidare men det räckte för att dra upp den. Perfekt när man ska återutsätta fisken…

Strax innan start på Vikfjärden…

Bror Olsson fiskade bra på Sporrsjön och vägde in nästan 20 kg…

Även under tävlingen på Gåxsjön var vädret på vår sida. Det går inte att önska sig en bättre påsk

Min största den här gången på nästan 1,2 kg…

20170415_112426

Ville inte vifta för mycket med fisken på isen så blev en halvtaskig bild…

Otroligt kul att så många pimpelfiskare gästar området under dom här dagarna. Hoppas det blir ännu fler…

På väg till pulkabacken under Vikinganappet…

En fantastisk eftermiddag/kväll blev det på Binnsjöns is. Som dessutom levererade bra fiske, tvärtemot alla förhandsrapporter…

4 thoughts on “Påsken 2017 – Jämtland

Kommentera

